Calendar


SEMOGA HARI - HARI MENDATANG LEBIH BERMAKNA DALAM HIDUP KITA

Wednesday, November 24, 2010

Nostalgia

Sekarang ni duniaku sememangnya banyak dihabiskan di sekolah bersama dengan anak-anak didikku dan rakan-rakan di sekolah. Aku lupa terus akan kehidupan masa silam ketika zaman persekolahan dan alam kanak-kanak. Tanpa diduga tetiba melalui Facebook ramai kenalan lama menerjah kembali yang membuka nostalgia silam.

Ya Allah~ terharu bila melihat rakan-rakan semasa sekolah rendah berhubung kembali pada usia yg hampir mencecah setengah abad ini. Menitis airmata terharu dengan penemuan ini biarpun secara maya. Raja Faridah Raja Sirajuddin yang sama tarikh lahirnya dgn diriku rupanya kini berada di Bahrain.  Rakan & juga bau2 bacang dengan diriku ini adalah seorang yg memang bijak & berada orgnya.

Selepas itu, diri ini dikejutkan lagi dengan ujudnya kumpulan Ex- georgian 1964~ melalui post ex- georgian, wowww..... gambar tahun 1 pun ada tapi malangnya,.aku sendiri telah lupa dan tak ingat langsung yang diriku berada di tahun 1 apa? Melalui gambar-gambar tu sedikit demi sedikit ingatan silam muncul kembali walaupun dalam samar-samar. Ye masih kuingat Adznor, Zulkarnain Ali, Sheikh Hasnan, Shukor, Ahmad Fadzil Subandi, Waheeda,Tzalmah, Salina kedah dan Rusnah yusof...

Apabila teringat kisah silam~yup buat pengetahuan anak didikku..cgu akan menitiskan airmata...cgu asalnya org susah yg sering berjauhan dengan ayah yg bekerja jauh diperantauan ketika zaman kanak-kanak. Cgu membesar bersama mak, kakak dan abg. Dulunya hanya surat yg menghubungkan kami bersama ngn ayah..
Sekalung tahniah dan peluk cium buat emak yg sabar, tabah. dalam mengharungi kehidupan membesarkan anak2 tanpa suami disisi. Ayah ada bersama keluarga semula bila diriku berada di sekolah menengah.

Ketika zaman sekolah rendah..diri ini terlalu kerdil untuk bersaing & belajar bersama rakan-rakan yg rata-ratanya semua anak org berada. Betapa terasa rendahnya diri ini.. Dulu nak mendapatkan sebuah buku 'Enid blyton' pun susah nak dpt sedangkan itulah buku siri penyiasatan yg amat kugemari membacanya pada ketika itu. Nak pinjam pada kawan2~sedihnya ada yg berkata mak tak beri pinjam ..Bayangkan..

Pada zaman kanak2, diriku membantu emak menjual nasi lemak, jual penyapu lidi, bekerja di kilang membuang tangkai lada kering..dan macam-macam lagi....(Tak sangkakan??) Sesungguhnya memang terlalu byk pancaroba yg kulalui pada zaman kanak-kanakku.Owhh~bergenang airmata mengingatkan semuanya ini kembali.

Kini semua tu telah berlalu~bersama azam dan tekad, kami adik beradik bangun daripada kesusahan. Syukur alhamdullilah dengan apa yg kumiliki sekarang. Akibat dari kesusahan silam untuk mendapatkan buku cerita...selepas berkahwin dan miliki anak..kuujudkan mini library di rumah.

Pada tanggal 17 Disember ini, kawanku telah mengundang diri ini untuk menghadiri reunion ex georgian 1964., perlukah diriku pergi?? Perlukah? Ntah kenapa perasaan rendah diri masih menebal lagi untuk bertemu mereka biarpun disudut hati ini amat kepingin untuk bertemu).Kini diri ini rasanya lebih selesa bersama rakan2 di sekolah & bersama anak didikku..

Oooohh~anak didikku..nostalgia lama ini menjadikan cgu seperti diri cgu yg kalian semua kenali. Cgu sayang kamu semua & sedikitpun tiada perasaan pilih kasih. Cgu mudah didekati..Cgu takmau ada antara kamu tersisih spt mana yg pernah cgu alami dulu. Resam dunia...anak org kaya diutamakan sedangkan yg susah sering dipinggirkan tp ermm cgu tak demikian.

Nostalgia~nostalgia memang betul-betul nostalgia..suka-duka...pilu...silih berganti..
So pesanan untuk semua anak didik yg membaca blog ini~ belajarlah sungguh-sungguh. jangan beri org pandang rendah kat diri kita..ingat di mana ada kemahuan..di situ ada..HIGHwayyyy...kalau kita org susah,jgn jadikan kesusahan itu penghalang segalanya..kalau sebaliknya kita anak org kaya..jgn perlekehkan rakan yg susah. Hidup adalah satu pusingan roda. Ada kala kita di atas & ada kalanya pula kita di bawah. Biar apapun yang penting..bekalkan diri dengan ilmu yg secukupnya....Ilmu dunia dan juga ilmu akhirat~insyaAllah

No comments:

Post a Comment