Calendar


SEMOGA HARI - HARI MENDATANG LEBIH BERMAKNA DALAM HIDUP KITA

Wednesday, March 2, 2011

Bunga-bunga kemarahan

Apa saja yang diamanahkan kepada kita merupakan tanggungjawab kita. Yup! memang tanggungjawab kita tapi peliknya mengapa sesetengah orang tidak bertanggungjawab?
Apakah yang harus diperlakukan kepada orang-orang yang sedemikian rupa?

Andainya tidak bertanggungjawab tidak menyusahkan orang lain, pastinya tidak ada sesiapa yang mempersoalkannya tetapi ini tidak!! Sikap tidak bertanggungjawab sesetengah orang ini telah menyusahkan orang lain! Senang cerita, menyusahkan diriku. Ini boleh memekarkan bunga-bunga kemarahan.

Uishhhh ~lepas geram niii. Ya, memang lepas geram. Selama kubergelar guru, aku tidak suka melengah-lengahkan kerja yang diberi. Kerjaku up to date. Namun kini kerjaku banyak yang tergendala apabila melibatkan orang lain. Kerjaku banyak yang tertangguh akibat daripada orang-orang yang sedemikian rupa. Grrrrrrrr....geram yang amat sangat.

Diriku juga pernah muda, pernah miliki anak kecil, ada suami, perlu mengemas rumah tapi aku tidak pernah memberi alasan ini apabila bekerja. Bekerja adalah pilihan sendiri dan kerja itu merupakan ibadah yang dibayar gaji lantas tugas dan tanggungjawab perlu dilaksanakan by hook or by crook. Bukan begitu? Namun kini sedihnya, sesetengah guru muda mengambil remeh-temeh akan kerja-kerja yang diamanahkan. Tanpa rasa bersalah memberiku menyemak kertas soalan sesuka rasa sedangkan tarikh yang ditetapkan seminggu telah berlalu.

Bayangkan ujian PKSR 1 akan dilaksanakan pada minggu hadapan, due date penyerahan kertas soalan telah ditetapkan, malangnya ada yang ambil mudah baru menyerahkannya pada hari semalam dan juga hari ini kepada ketua Panitia. Apa? ingatkan ketua panitia tidak perlu ambil masa untuk menyemak soalan-soalan tersebut? Kelewatan mereka inilah menyebabkan aku pula terpaksa berkorban masaku, balik lewat untuk menyemak kertas mereka. Gara-gara mereka menyebabkan perjalanan kerjaku yang lain tergendala. Ya Allah, kesabaranku akhirnya tergugat juga. Ini bukannya kali pertama.
Sudahlah lewat, banyak pula kesalahan yang perlu dibaiki. Bagiku sepatutnya kerja menjadi perfect sebab begitu lama masa yang diambil tapi rupanya anggapanku meleset. Nampak sangat kerja hanya melepaskan batuk di tangga. Sedih sungguh aku akan sikap ahli panitiaku.

Kalau anak didik tidak buat kerja atau mendengar arahan, tau pula marah sedangkan diri sendiri....?????????

Ku ingatkan pada usia hampir setengah abad ini akan lahirlah bunga-bunga cinta di mana jua berada bagi mengakhiri sisa-sisa hidup yang ada tapi sebaliknya yang berlaku. Bunga-bunga kemarahan pula yang muncul. Kenapa????

2 comments:

  1. sabar...sabar dan...sabar....memang tak semua orang tidak seperti yang kita harapkan. Nak cari orang yang ok...susah jugaklah.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Man. Memang dah lama bersabar tapi semalam kesabaran itu tergugat juga. Sedih adik2 yg muda, pada usia begini dah bersikap demikian so bygkanlah bila dah berusia spt kak nt? Cam mana nak jd contoh pada anak didik?

    ReplyDelete