Calendar


SEMOGA HARI - HARI MENDATANG LEBIH BERMAKNA DALAM HIDUP KITA

Thursday, July 21, 2011

Pemergian buat selama-lamanya.

Agak terlalu lama aku tidak melayari blogku ini. Komitment tugas utk melahirkan anak didik yg cemerlang membatas waktu untukku mencoret sesuatu di blogku ini. Banyak masa terluangku dipenuhi dengan membina 'powerpoint' utk memantapkan proses P & P untuk anak didikku.

Hari ini tanggal 21 Julai...tetiba tergerak hatiku utk meluahkan sesuatu di sini. Ye selama ini pun... blog yg ku bina ini adalah medan untukku meluahkan rasa isi hatiku.

Sekembalinya dari sekolah. ku rasa serba tak kena. Ingatan terhadap arwah anak saudaraku kian menebal. Manakan tidaknya..hampir setahun lebih kami tidak berjumpa. Selama tempoh ini kami hanya berhubung melalui 'yahoo messenger' dan FB sahaja. Kekangan waktu membataskan kami untuk berjumpa. Farhah Fakhira, anak saudaraku sibuk dengan tugasnya sebagai seorang pelajar yang akan menduduki SPM pada tahun ini...manakala aku pula sibuk dengan tugasku sebagai seorang guru. Apabila dia balik bercuti ke kampung (KUala Rompin), kebetulan aku pula berada di Melaka ataupun Seremban. Andainya di Kuantan pasti suamiku akan ajak balik ke kuala Rompin.

Tiga minggu yang lepas, apabila dimaklumkan mereka balik ke kampung, aku dan suamipun turut balik sama. Malangnya, cuma 3 beranak saja yang balik iaitu adik iparku bersama isteri dan anak sulongnya yg kebetulan baru balik bercuti dari Australia. Farhah tidak balik bersama kerana dia ada program di sekolah. Hanya baju-bajunya saja yang ibunya bawa untuk dibasuh. Anak saudaraku ini belajar di SBP~Sekolah Sains Sultan Iskandar, Mersing manakala ibubapanya pula duduk di Pasir Gudang. Bayangkan... susahnyalah untuk kami bertemu dan kini pastinya kami tidak akan ketemu lagi buat selama-lamanya. Hati mana yang tidak sedih. Perginya sepantas kilat.

Pada tarikh 14 Julai, aku menerima panggilan telefon. Aku terkedu seketika. Air mata tetiba berjujuran. Aku menerima perkhabaran bahawa birasku bersama 2 orang anaknya kemalangan. Mulanya aku menerima berita, si ibu luka bahagian muka akibat terkena serpihan kaca, Si anak sulong selaku pemandu kereta, patah tulang bahagian bahu & seoarang lagi tidak sedarkan diri. Kejadian berlaku jam 11.30 a.m dan aku dimaklumkan lewat petang.

Adik beradik belah suamiku berpakat menziarahinya pada keesokan harinya tapi aku tidak dapat turut serta kerana menunggu kepulangan anak bongsuku dari Melaka selain suamiku tidak boleh mengambil cuti. Aku dan suami hanya menunggu perkembangan selanjutnya daripada adik beradik yang telah pergi ke sana.

Hari Jumaat malam, baru ku menerima berita bahawa anak sulong birasku tidak mengalami apa-apa kecederaanpun. Syukur alhamdulillah cuma yang seorang lagi masih tidak sedarkan diri. Dimaklumkan terdapat pendarahan dalam otak dan juga perut. Keesokannya pula baharu dikesan tanga kiri anak saudaraku yang masih tidak sedarkan diri itu patah pula.

Ya Allah.. aku hanya berdoa dari jauh semoga Allah selamatkanlah dan lindungilah anak saudaraku Farhah. Hakikatnya orang lain semua yang di sana telah tahu peluang yang ada hanya 70-30 dan bukannya 50-50. Hanya aku dan suamiku saja yang tidak tahu apa-apa.

Untuk menghilangkan kerisauan dan melepas rinduku terhadap anak saudaraku, kubuka wall Fb nya. Kulihat album-album photonya tapi malangnya tidak banyak gambar2nya. Kesemua albumnya hanya dipenuhi dengan gambar-gambar rakannya lalu kulayari blognya pula. Rupanya pada tarikh kemalangan yang berlaku jam 11.30a.m, Farhah sempat mencoret sesuatu buat rakannya pada jam 11.05 a.m.

Melalui blognya dapat kurasakan seolah2 Farhah telah tahu akan pemergiannya buat selama-lamanya.
Aku jua dapat rasakan itu...lantas ku suruh suamiku mohon cuti namun suamiku memang tidak boleh cuti hinggalah pada hari Selasa 19 Julai, suamiku sendiri sent msg padaku memberitahu keadaan Farhah semakin kritikal. Akhirnya..hari Rabu selepas subuh aku bergegas ke Johor Baharu dan kutitipkan doa agar Allah mengizinkan aku jumpa Farhah biarpun untuk seketika.

Setibanya di hospital, hanya Allah yang tahu akan perasaanku. Aku memang fobia untuk menjejakkan kaki ke hospital. Macam-macam perasaan yang timbul. Langkah ku longlai namun kugagahi jua. ku sekat sedaya airmata jangan tumpah membasahi tubuh Farhah namun ku gagal. Kuusap dan kucium dahinya serta kubisik sesuatu ditelinganya moga Farhah mendengarnya dan tahu bahawa maklongnya datang jua melawatnya.

Ketika kupegang tangan dan kakinya, masih kurasakan kehangatannya tapi kemudian...adik iparku menunjukkan bacaan degupan jantungnya kian rendah. Ku sebak lalu ku keluar dari bilik ICU itu. kemudian doktor memanggil semua ahli keluarga masuk ke dalam dan dimaklumkan bahawa Farhah hanya dapat bertahan setakat pukul 2 petang atau selewat-lewatnya jam 8.00 malam. Aku redha kerana itulah janji yang kupohon..andai Allah ingin mancabut nyawanya biarlah aku bersama ahli keluargaku sempat melihatnya dulu dan lebih kurang jam 10.00 malam~Farhah pergi buat selamanya.

Farhah..maklong amat terasa akan ketiadaan Farhah, Maklong tidak akan dpt melihat farhah on9 lg. Mujur blog Farhah ada untuk maklong tatapi.

Semoga Farhah tenang bersemadi di sana. Al~Fatihah!!


No comments:

Post a Comment